perjantai 2. elokuuta 2024

Ekologiasta ja kulttuuriperinnöistä

HS: ”Olen eri sukupolvea” – Coldplayn jäsenen bensan­katkuinen harrastus poikkeaa yhtyeen sanomasta

En tiedä kuinka vastuullinen artikkelin kirjoittaja on nähdäkseni eri kulmalla asiaan lähestyvästä klikkiotsikosta. Klikkiotsikot - nykyjournalismin syöpä. Moiset otsikon-ohi -kirjoitukset toivat aikoinaan armotta hylätyn arvosanan niillä oppitunneilla, joita minä onnistuin käymään viime vuosituhannella. Ennen kuin itse syyllistyn samaan, niin loikkaan asiaani, josta otsikolla aloitin.

Harrasteautoilun syyllistäminen päivittäisautojen polttoainekulutukseen ja päästömittauksiin verraten on epäreilua. Olkoonkin, että katalysaattorit uusissa polttomoottoriautoissa sitovat itseensä pienhiukkasia, niin jo periaatteellisella tasolla "montako litraa sadalla kilometrillä" -vertailu harrasteauton ja päivittäisauton välillä johtaa harhaan.
Esimerkki tähän omasta harrasteautoilustani: olen viimeksi tankannut oman harrasteautoni vuonna 2014. Päästöjen määrä on tuossa kuusikymmentävuotiaassa autossa tuskin vertailukelpoinen päivittäiskäytössä olevaan autooni - olisi se sitten mikä tahansa. Jos näitä liikkumisvälineitä verrattaisiin aidosti toisiinsa, pitäisi verrata kuusikymmentävuotiasta yhtä autoa kolmen vuoden välein vaihdettuihin kahteenkymmeneen autoon ja niiden valmistusrasitukseen päästöjen ohella.

Autojen ja minkä tahansa menneen maailman käyttötavaran kunnostus ja ylläpito käyttö- tai jopa museokuntoiseksi omaa eri mittaroinnin kuin ekologiarinnastukset tulevaisuuden kulkuvälineisiin. Jos muinaiset tekniikat kulttuuriperinnöstämme jäävät unholaan, on hyvin vaikeaa poimia menneisyydestä ne toimivat keinot, joiden avulla uusia innovaatioita luodaan. Ovatko uudet keksinnöt pahasta? Vanhat ovat ainakin joutuneet helpoiksi maalitauluiksi. Nimeltämainitsematon kapinaryhmä pysäyttää istumalakoillaan niin julkista kuin yksityistäkin elämänkulkua. Ehkä se pyöräkin olisi pitänyt jäädä keksimättä.

No niin, nyt karkasin taas otsikon alta. Klikkiartikkeli lipsahti tylsän otsikon alle.

1 kommentti:

  1. Tuon arvaamani kustannustason laskeminen virallisella Traficomin laskurilla olikin erittäin helppoa. https://tieto.traficom.fi/fi/henkiloautojen-paasto-ja-kustannuslaskuri?toggle=Saavutettavuusseloste%20-%20Henkil%C3%B6autojen%20p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6-%20ja%20kustannuslaskuri Lopputuloksena 25-vuotiaan (museoautoraja) bensiiniauton ekologisuus kolmen vuoden välein vaihtuvaan sähköautoon kymmenentuhannen kilometrin vuosiajolla (omat ajokilometrini) on kiistaton. Päästöt putoavat 38% kun sähköautoilija siirtyy harrasteautoilijaksi.

    VastaaPoista