perjantai 27. syyskuuta 2024

Helsingin liikennejärjestelysuunnitelmat

Helsingin ydinkeskusta on rautateiden saapumisen jälkeen sijoittunut rautatieaseman eteläpuolelle, kohtaan jossa raiteet pystyy ohittamaan ja saavuttamaan niin idästä kuin lännestä. Etelä-Helsingistä paikalle saapujat ovat siitä mainiossa asemassa, että he voivat kävellä asemalle, koska etäisyys Helsinkiä rajoittavaan merenrantaviivaan on niin lyhyt. Koska Helsingissä ei ole muiden rantakaupunkien tapaan kaupunkia halkovaa jokea, me helsinkiläiset olemme olleet yhtenäisiä stadilaisia ilman toispuol-Jokkeja kinaamassa sillankupeessa. Mutta ehei! Nyt alkaa uusi aika. Kun kyydität lähimmäisesi junalle, vaihtoehtonasi on palata takaisin samaan suuntaan, vaikka olisitkin haluamassa Itäkeskuksen sijaan Meilahteen. Kun se seuraava ehdotus kuitenkin on, että mikset pösilö vie sitä sukulaistasi Pasilaan, niin voin kertoa, ettei kukaan Pasilan asemalla käynyt kuski ole sitä mieltä, että ensikertalainen junamatkaaja pärjäisi omin avuin oikealle raiteelle kapsäkkiensä kanssa ajoissa. Mutta niinhän siinä käy, Helsingin päärautatieasema kuihtuu ja näivettyy pyöräilyn erityisalueeksi. Meinaa lipsahtaa kirosana tähän. Samalla vaivalla heitän jatkossa sen sukulaisen perille asti, moottoriteitä pitkin ajaessa omaa aikaa taitaa jopa säästyä, kun ei tarvitse seikkailla pitkin Pengerkatuja. Unohtakaa junanne ja keskustanne. -Vanhis

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti